گیاهان دارویی چیست؟

گیاهان دارویی از زمان ماقبل تاریخ در طبابت نقش مهمی داشتند؛ و داروها از گیاهان به دست می ­آیند، روش­های استفاده از گیاهان متفاوت بوده، گاهی آن را به صورت گیاه تازه و گاهی گیاهان را خشک کرده و بعد مصرف می­کردند، و یا به صورت فرآوری شده توسط حرارت استفاده می­کردند.

علاوه­ بر استفاده ­ی درمانی، از ترکیبات گیاهان خاصی موادی به دست می­آوردند که به کمک آن بتوانند در برابر حشرات ،قارچ ها و برخی بیماری­ها مثل درمان عفونت دفاع کنند.

در برخی موارد از ساقه ­ها، برگ­ها و در اکثر موارد از ریشه­ گیاهان که خاصیت دارویی داشت استفاده میکردند.

در عصر معاصر و نیم قرن اخیر روش­های درمان تغییر کرده و داروهای شیمیایی جایگزین داروهای گیاهی شدند. اما داروهای شیمیایی مشکلات و عوارض جانبی بسیاری داشتند؛ و قیمت­های داروهای شیمیایی به نسبت داروهای گیاهی بسیار بالا بوده است، همه­ی این عوامل موجب گرایش مجدد پزشکان و بیماران به طب گیاهی و داروهای گیاهی بوده که یا عوارض ندارند و با عوارض آن­ها بسیار جزئی میباشد و به نسبت داروهای شیمیایی باصرفه ­تر هستند. به همین دلیل با افزایش مصرف گیاهان دارویی آزمایشگاه­ های مجهز برای بررسی این گیاهان در سراسر دنیا شروع به فعالیت کردند. براساس تخمین سازمان جهانی بهداشت، 80% جمعیت جهان از طب گیاهی برای درمان استفاده میکنند. بنابراین گیاهان نقش عمده­ ای در صنعت داروسازی مدرن ایفا میکنند.

گیاهان دارویی

در سال 1970 طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت حدود 21000 هزار گونه گیاه دارویی را تخمین زده شده. با این حال تنها در چین 26092 گونه گیاه بومی وجود دارد که از 4941 گونه ­ی آن برای طبابت و مصرف دارویی استفاده میشود.

جدول زیر برترین کشورها را در زمینه گیاهان دارویی را نشان میدهد:

درصدگونه­های گیاهان داروییگونه­های گیاهیکشور 
18.9494126092چین
20.0300015000هند
4.4100022500اندونزی
7.7120015500مالزی
10.07006973نپال
6.13004950پاکستان
9.58508931فیلیپین
16.65503314سری لانکا
15.5180011625تایلند
11.8256421641ایالات متحده آمریکا
17.1180010500ویتنام
12.5170013366میانگین
 52885422000جهانی

گیاهان دارویی در کشور های مختلف

گیاهان دارویی در چین

طبابت گیاهی در طول هزاران سال در چین به وجود آمده است. در روش­های پزشکی سنتی چین پزشکان از گیاهان دارویی برای درمان استفاده میکردند؛ و از اولین کسانی بودند که با این روش درمان، طبابت می کردند. طب گیاهی چینی به بخشی از فرهنگ چین از ریشه‌های قبیله‌ای بر می‌گردد. ۲۰۰ سال قبل از میلاد، طب سنتی چین بصورتی پایدار و محکم تأسیس شد.

طب گیاهی چینی معمولاً از تعدادی گیاه داروئی و عصاره مواد معدنی و حیوانی ساخته شده‌است. به‌طور معمول ۱ یا ۲ گیاه را شامل می‌شوند که گفته می‌شود بیشترین تأثیر را بر روی مشکلات حین معالجه دارد. سایر ترکیبات در فرمول برای درمان جنبه‌های جزئی مشکل و هدایت فرمول به بخش‌های خاصی از بدن ساخته شده‌اند.

با افزایش محبوبیت طب گیاهی، بسیاری از گیاهان چینی در حال حاضر به صورت جداگانه و در فرمول‌ها فروخته می‌شوند. در ایالات متحده، گیاهان و فرمول‌های گیاهی چینی اغلب در فروشگاه‌های موادغذایی بهداشتی، داروخانه‌ها، و از پزشکان طب گیاهی خریداری می‌شوند.

گیاهان دارویی در ایران

گیاه‌شناسی در ایران قبل از اسلام نیز سابقه­ی طولانی داشت. در اوستا بارها به گیاه درمانی اشاره شده است. پزشکان ایرانی از صدها گیاه و خاصیت درمانی آن­ها آگاه بودند و آن را مقدس میشمردند. مقدس­ترین آن­ها 30 نوع بودند، که نمادی از 30 روزهای سی­گانه یک ماه بود.

گیاهان دارویی در ایران

نخستین پزشک آریایی

نخستین پزشک آریایی که از دیدگاه اهورا مزدا و زرتشت شخصی پرهیزکار، دانا و توانا بود، تریتا نام داشت. وی برای نخستین بار توانست تب و ناخوشی ناشی از زخم نیزه را درمان کند. تریتا از خواص درمانی گیاهان آشنایی فراوان داشت؛ و به عنوان اولین پزشک و جراح آریایی در فرهنگ ایران و حتی در هندوستان نیز معرفی شده است.

پیامبر تمدن آریایی تاكید زیادی بر حفظ و بقای گیاهان كرده است. در این تمدن قدیمی ایرانی دو گیاه “مورد و انار” مقدس بودند و همواره در بین مردم از ارزش والایی به دلیل سلامت انسان و محیط زیست برخوردار بوده اند.

در کتیبه­های مربوط به زمان هخامنشیان، از زعفران به عنوان گیاه دارویی با خواص و كاربرد بسیار فراوان یاد شده است.

یکی از معروف­ترین آثار پزشکی دنیا، كتاب قانون، که ابوعلی سینا پزشك و فیلسوف ایرانی آن را به رشته تحریر در آورده، و در این اثر 811 داروی گیاهی و خواص مهم درمانی آن­ها را معرفی کرده است.

نسخه خطی کتاب قانون ابن سینا

نخستین نوشته­ها و نسخه­های به دست آمده از گیاهان دارویی در تمدن­های مهم دنیا نظیر ایران باستان، مصر، خاورمیانه، یونان باستان، هند و چین به 3000 سال قبل از میلاد بر­می­گردد.

براساس آمار موجود در کشورمان نیز بیش از 8000 نوع گونه گیاهی وجود دارد. که از این تعداد 23000 گونه جز گیاهان معطر و دارویی هستند. که اکثر آن­ها در عطاری­های ایران به فروش می­رسد.در سال­های اخیر مصرف داروهای گیاهی در کشورمان چندین برابر شده و بر اساس تحقیقات در سال­های اخیر این گیاهان بیشترین گیاهان خریداری شده از عطاران میباشد:

  1. در فصل بهار: گل گاو زبان، سنبل الطیب، خاکشیر، بنفشه
  2. در فصل تابستان:  خاکشیر، کاسنی، شاه تره، تخم شربتی
  3. در فصل پاییز: آویشن، پنیرک، گل ختمی، بنفشه
  4. در فصل زمستان: دارچین، زنجبیل، چهار گل و آویشن

در حقیقت از آغاز قرن بیست و یکم 252 داروهای که توسط سازمان بهداشت جهانی اساسی و ضروری تلقی شده­اند، با منشأ گیاهان دارویی گلدار بودند. داروهایی مانند کدئین ، کوئینین و مورفین همگی حاوی مواد تشکیل دهنده گیاهی هستند. در حالی که مطمئناً این داروهای تولیدی در زندگی ما حائز اهمیت بوده­اند ، می­توان این راحتی را احساس کرد که قدرت طبیعت در کنار ما است و این گزینه­های گیاهی برای تکمیل شیوه­های درمانی ما در دسترس هستند. اما میزان قدرت آن­ها را نیز هنوز مورد بررسی قرار می­دهد. این گزینه­ها همه چیز درمانی نیستند ، و ایده­آل نیستند. بسیاری از آن­ها خطرات و عوارض جانبی مشابه داروهای تولید شده را دارند.

با توجه به این داستان احتیاط­­­­­­­ ­آور ، انتخاب یک گیاه مناسب برای کسی که می­خواهد بدون اینکه دارو مصرف کند احساس بهتر کند، می تواند دشوار به نظر برسد.

برای شما لیستی از قدرتمندترین گیاهان دارویی را آوردیم. که مطالعات بیشتر برروی این گیاهان انجام شده.
“0” را به عنوان نا ایمن و بدون تحقیق ، “5” نشان دادیم و با تحقیقات کافی “5” کاملاً بی خطر است. بسیاری از این گیاهان در جایی بین 3 تا 4 هستند.

انواع گیاهان دارویی

گینگکو Ginkgo

ایمنی: 3.5

گینگکو به عنوان یکی از قدیمی­ترین گونه­های درختی، یکی از قدیمی­ترین گیاهان هومیوپاتی و گیاه کلیدی در طب چینی است. از برگ­ها برای ایجاد کپسول­ها ، قرص­ها و عصاره­ها استفاده می­شود و در صورت خشک شدن می­توان آن را به عنوان چای مصرف کرد. این شاید به دلیل توانایی آن در تقویت سلامت مغز شناخته شده باشد. مطالعات می­گویند که گینگکو می­تواند بیماران مبتلا به زوال عقل خفیف تا متوسط را درمان کند و می­تواند باعث کاهش شناخت زوال عقل و بیماری آلزایمر شود.

تحقیقات اخیر به دنبال مؤلفه­ای است که می­تواند به دیابت کمک کند، و تحقیقات بیشتری ادامه دارد ، از جمله یک مطالعه روی حیوانات که می­گوید ممکن است در بهبود استخوان تأثیر بگذارد.

درخت گینگکو یک فسیل زنده محسوب میشود که فسیل­های آن از 270 میلیون سال پیش قدمت دارد. این درختان می­توانند تا 3000 سال زندگی کنند.

از خواص گینگکو:

  • زوال عقل
  • بیماری آلزایمر
  • سلامت چشم
  • التهاب
  • دیابت
  • ترمیم استخوان
  • اضطراب
  • افسردگی

چیزهایی که باید به آن­ها توجه شود:

  • استفاده طولانی مدت ممکن است احتمال ابتلا به سرطان تیروئید و کبد را افزایش دهد، که در موش دیده شده است.
  • این می­تواند با رقیق کننده خون ارتباط برقرار کند.
  • بذرهای گینگکو در صورت بلع سمی هستند.
  • عوارض جانبی می­تواند شامل سردرد ، معده ناراحت ، سرگیجه و واکنش آلرژیک باشد.
  • به دلیل تداخلات دارویی ، استفاده از گینگکو را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

زردچوبه Turmeric

ایمنی: 4.5

اعتقاد بر این است که زردچوبه با منشاء هند ، خواص ضد سرطان دارد و می­تواند از جهش DNA جلوگیری کند.

به عنوان یک ضد التهاب و یک مکمل مصرف میشود و از آن به صورت موضعی برای مبتلایان به آرتریت که مایل به رفع ناراحتی هستند استفاده می­ شود. این ماده در سراسر جهان به عنوان یک ماده پخت و پز استفاده می­شود ، و این باعث می­شود، آن را به یک منبع غذایی دلپذیر و آنتی اکسیدان تبدیل کنید.

طبق تحقیقات اخیر ، زردچوبه همچنین نوعی درمان برای انواع بیماری­های پوستی و آرتریت مفصلی منبع قابل اعتمادی را نشان می­دهد.

زردچوبه به مدت 4000 سال به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. این یک قدم از اقدامات پزشکی جایگزین هندی به نام آیورودا است.

از خواص زردچوبه:

  • درد ناشی از بیماری­های التهابی مانند آرتریت
  • پیشگیری از سرطان
  • متوقف کردن جهش های DNA
  • چندین بیماری پوستی

چیزهایی که باید به آن­ها توجه شود:

  • هنگامی که به عنوان مکمل استفاده می­شود ، افراد تمایل به مصرف بیش از حد دارند ، بنابراین اعتماد به دوز و کیفیت می­تواند دشوار باشد. ایمنی هنگامی که به عنوان یک گیاه در پخت و پز یا چای مصرف می­شود افزایش می یابد.
  • استفاده طولانی مدت به طور بالقوه می­تواند باعث مشکلات معده شود.
  • مصرف آن با فلفل می­تواند به بدن شما کمک کند تا بیشتر از فواید آن را جذب کند.

روغن گل مغربی Evening primrose oil

ایمنی: 3.5

گل خوشرنگ زرد روغنی را تولید می­کند که تصور می­شود علائم PMS و شرایط پوستی مانند اگزما را کاهش می­دهد. برخی مطالعات نشان داده اند كه روغن مغربی خاصیت ضد التهابی دارد. و همچنین می­تواندد به درماتیت آتوپیک و نوروپاتی دیابتی کمک کند و به سایر نگرانی­های سلامتی مانند درد پستان کمک کند.

منبع معتبری برای بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس ، تغییر هورمون­ها و حساسیت به انسولین در افرادی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند ، و استفاده از آن به صورت موضعی برای بهبود درماتیت خفیف اشاره دارد.

گل مغربی به عنوان گل ماه نیز خوانده میشود. زیرا هنگام غروب، شکوفه می­دهد. و اغلب مردم می­گوییند مانند لیمو بو می­دهد.

از خواص گل مغربی:

  • PMS
  • اگزمای خفیف
  • درد پستان
  • یائسگی
  • التهاب
  • نوروپاتی دیابتی
  • اسکلروز چندگانه
  • PCOS
  • فشار خون

چیزهایی که باید به آن­ها توجه شود:

  • با برخی از داروهای لخته خون تداخل می کند
  • ایمنی در دوران بارداری نامشخص است
  • ممکن است در طول درمان HIV با جذب دارو اختلال ایجاد کند
  • تعامل با لیتیوم برای اختلال دو قطبی
  • استفاده طولانی مدت ممکن است خطرناک باشد

تخم کتان (Flax seed)

ایمنی: 4.5

تخم کتان که به عنوان روغن نیز موجود است یکی از گزینه های امن در بین مکمل­های غذایی گیاهی است.بذر کتان بخاطر فعالیت آنتی اکسیدانی و مزایای ضدالتهابی مورد ستایش است. یکی از مطالعات اخیر می گوید دانه کتان می­تواند به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند و  همچنین بذر کتان توانایی کاهش فشار خون را دارد. هنگام مصرف حتی می­تواند به کاهش چاقی کمک کند. بسیاری از افراد برای استفاده از فواید تخم کتان آن را به جو دوسر و اسموتی­های خود اضافه می­کنند. همچنین تخم کتان به شکل قرص ، روغن و آرد نیز موجود است.

بهترین راه برای استفاده تخم کتان از طریق رژیم غذایی شما است. دانه­ها را روی غلات یا سالاد بپاشید ، در غلات گرم ، خورش ، نان های خانگی یا اسموتی ها بپزید. روغن تخم کتان را به سس سالاد اضافه کنید.

تخم­های کتان یکی از منابع گیاهی برای اسیدهای چرب امگا 3 است. منابع دیگر شامل دانه­های چیا ، گردو و سویا هستند.

از خواص تخم کتان:

  • کاهش چاقی
  • تنظیم فشار خون
  • پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • التهاب
  • گرگرفتگی

چیزهایی که باید به آن­ها توجه شود:

بذر کتان می­تواند بر تولید استروژن در خانم­ها تأثیر بگذارد ، به ویژه اگر سابقه سرطان داشته باشد یا باردار باشد.

تخم­های کتان خام یا نارس نخورید ، زیرا می­توانند سمی باشند.

روغن درخت چای (Tea tree oil)

ایمنی: 4.5

درخت چای ، بومی استرالیا ، روغنی را تولید می­کند که مدتهاست تصور می­شود برای شرایط پوستی مفید باشد، از جمله آکنه­های خفیف ، پای ورزشکاران ، زخم­های کوچک ، شوره سر ، نیش حشرات و سایر شرایط التهابی پوست.

در مورد استفاده از آکنه و پوست سر باید مطالعه بیشتری انجام شود، اما در حال حاضر ، یک تحقیق در مورد ابر قدرت ضد میکروبی روغن درخت چای بر روی زخم­ها و عفونت­های موضعی انجام شده است.

در یک مطالعه جدید گفته شده است که روغن درخت چای رشد میکروب­های ایجاد کننده آکنه را کند می­کند. این ماده معمولاً به عنوان یک اسانس بسیار غلیظ استفاده می شود.

روغن درخت چای از برگ­های درختی گرفته می­شود که بومی آن در کوئینزلند و نیو ساوت ولز ، استرالیا است.

از خواص درخت چای:

  • آکنه
  • پای ورزشکار
  • زخم­ها
  • شوره سر
  • نیش حشرات

چیزهایی که باید به آن­ها توجه شود:

  • روغن درخت چای اگر به صورت خوراکی مصرف شود ، سمی است.
  • در پوست شما می­تواند یک واکنش آلرژیک را ایجاد کند.
  • ممکن است هورمون­ها را تحت تأثیر قرار دهد.
  • استفاده طولانی مدت توصیه نمی­شود.

سرخار گل (Echinacea)

ایمنی:4.5

سرخار گل آن گل­های بنفش زیبا که می بینید در باغ­ها و طبیعت میبینید. این شکوفه­ها قرن­ها به عنوان دارو به شکل چای ، آب میوه و عصاره مورد استفاده قرار می­گرفت. امروزه می­توان از آن­ها به عنوان پودر یا مکمل استفاده کرد.

شناخته شده­ترین استفاده از سرخارگل کوتاه کردن علائم سرماخوردگی است ، اما برای تأیید این فایده و درک این موضوع که سرخارگل باعث افزایش ایمنی در هنگام وجود ویروس می­شود ، تحقیقات بیشتری لازم است.

برخی از اولین افرادی که از گیاه سرخارگل به عنوان گیاه دارویی استفاده می­کردند بومیان آمریکایی بودند. اولین شواهد باستان شناسی مربوط به قرن 18 است.

از خواص سرخارگل:

  • سرماخوردگی
  • مصونیت ایمنی
  • برونشیت
  • عفونت­های تنفسی فوقانی

چیزهایی که باید به آن­ها توجه شود:

  • می­تواند در دستگاه گوارش مشکل ایجاد کند و معده را ناراحت کند.
  • امکان ایجاد واکنش­های آلرژیک است.

عصاره هسته­ انگور (Grapeseed extract)

ایمنی: 4.5

سالهاست که عصاره انگور که از طریق مایع ، قرص­ها یا کپسول­ها در دسترس است ، به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی آن به خوبی تثبیت شده و مورد تحسین قرار گرفته است.

این گیاه فواید سلامتی زیادی دارد ، از جمله کاهش کلسترول LDL  و کاهش علائم گردش خون ضعیف در رگ­های پا.

منبع مطالعات معتبر تأیید کرده است که مصرف منظم عصاره انگور دارای اثرات ضد سرطان است و به نظر می­رسد رشد سلول­های سرطانی را متوقف می­کند.

از خواص عصاره هسته انگور:

  • سرطان
  • کاهش کلسترول LDL
  • گردش ورید پا
  • فشار خون

چیزهایی که باید به آن­ها توجه شود:

  • اگر داروهای رقیق کننده خون یا داروهای فشار خون مصرف می­کنید با احتیاط عمل کنید ، یا اگر قصد انجام جراحی را دارید.
  • ممکن است باعث کاهش جذب آهن شود.

اسطوخودوس (Lavender)

ایمنی: 4.5

اگر مضطرب هستید، احتمال دارد اسطوخودوس را به شما توصیه کرده است که از اسانس آن استفاده کنید که اضطراب را کاهش می­دهد و موجب آرامش می­شود. این گل معطر و ارغوانی بنفش در بین مطالعات دارای جایگاه نسبتاً خوبی است که عمدتاً روی خاصیت ضد اضطراب آن تمرکز داشته است.

ثابت شده است که در یک مطالعه انجام شده در بین بیماران دندانپزشکی ، تسکین دهنده است ، در حالی که یک مطالعه دیگر تأیید کرده است که اسطوخودوس می­تواند به طور مستقیم بر خلق و خو و عملکرد شناختی تأثیر بگذارد. همچنین از خواص آرام بخش آن برای کمک به افراد در خواب بسیار تقدیر می­شود. به تازگی، کشف شده است که اسطوخودوس فواید ضد التهابی نیز دارد.

اسطوخودوس اولین بار 2000 سال پیش توسط رومی­ها به پروونس فرانسه آورده شد.

از خواص اسطوخودوس:

  • اضطراب
  • فشار
  • فشار خون
  • میگرن

چیزهایی که باید به آن­ها توجه شود:

  • می­تواند باعث تحریک پوست شود.
  • اگر به صورت خوراکی مصرف شود ، سمی است.
  • ممکن است هورمون­ها­ را هنگام استفاده مختل کند.

بابونه (Chamomile)

ایمنی: 4.5

بابونه یکی دیگر از گیاهان دارویی است که تصور می شود دارای خواص ضد اضطراب است. اکثر مردم آن را می­شناسند؛ چون بابونه چای پرطرفداری می­باشد . یک منبع معتبر می گوید که بیش از 1 میلیون لیوان در روز در سراسر جهان مصرف می شود. ولی بابونه را میتوان از طریق کپسول یا چای مصرف کرد

قدرت آرامش بخش بابونه به طور مکرر مورد مطالعه قرار گرفته است ، از جمله یک منبع تحقیق معتبر در سال 2009 که بابونه نسبت به مصرف دارونما در هنگام درمان اختلال اضطراب عمومی برتری دارد.

یک مطالعه اخیر تأیید کرد که برای استفاده طولانی مدت بی خطر است ، و یک مطالعه جدید دیگر فراتر از خواص آن برای اضطراب را  درمان ضد سرطان آن نیز تایید کرد.

دو نوع بابونه وجود دارد: بابونه آلمانی ، که سالانه در میانه غربی رشد می­کند ، و بابونه رومی ، چند ساله که گرده افشان­ها را جذب می کند و بوی سیب می دهد.

از خواص بابونه:

  • کاهش اضطراب
  • تنظیم فشار
  • درمان بیخوابی
  • پیشگیری از سرطان

چیزهایی که باید به آن­ها توجه شود:

  • می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود.
  • می تواند با رقیق کننده خون ارتباط برقرار کند.

کاشت گیاهان دارویی در خانه

پنج گام آسان و ساده برای پرورش گیاهان مورد نظر خود در منزل:

اولین گام- انتخاب محل مناسب و پر نور

دومین گام- تهیه خاک مناسب و سالم. میتوانید با اضافه کردن کمپوست یا کود خاک سالمتر و بهتری داشته باشید

سومین گام- بذر و یا نهال گیاهی خود را در خاک بکارید.

چهارمین گام- مراقبت از باغچه­ی خود، آبیاری به موقع و کافی؛ و از بین بردن علف های هرز و آفات

پنجمین گام- گیاهان خود را برداشت کنید و از محصولات خود لذت ببرید.

با چند مراحل آسان می­توانید از خواص دارویی گیاهان خود استفاده کنید. باید گیاهانی را که به خوبی رشد میکنن را انتخاب کنید.

پونه­ی کوهی، رزماری، آویشن و ریحان از گیاهانی هستند که به خوبی رشد می­کنند و نگهداری و کاشت آن­ها آسان است.

پونه­ کوهی

یکی از گیاهان خوشبوی مدیترانه­ای هست و هم در آشپزی و طبابت استفاده میشود.

خاصیت درمانی:

  • بهبود دهنده­ی عفونت­های پوستی
  • بهترین پماد برای درمان عفونت­های قارچی
  • درمان زگیل­های پوستیپ

نحوه­ ی پرورش

پونه می­تواند از دانه و همچنین از قلمه رشد کند. این گیاه قابلیت تحمل خشکسالی را دارد. بهترین زمان برای برداشت زمانی است که گیاه 10 تا 15 سانت رشد کرده باشد و جوانه­های خوشبو گل تازه تشکیل شده باشد.

رزماری

رزماری یک گیاه چوب دار است که دارای عطر و طعم خاصی می باشد. و یک طعم دهنده فوق­العاده برای غذاها می­باشد.

خاصیت درمانی:

  • پوست سر را تقویت میکند.
  • با برخی از بیماری­ها مبارزه میکند.

نحوه­ی پرورش:

این گیاه به دلیل مدیترانه­ای بودن گرما را میتواند به خوبی تحمل کند. از ساقه و برگ­های آن استفاده میشود.

آویشن

آویشن یک گیاه گلدار و علفی است و به عنوان ادویه برای مرغ و گوشت شناخته میشود.

خاصیت درمانی:

  • درمان مشکلات تنفسی
  • تسکین معده

نحوه پرورش

میتوانید دانه ها را در خاک بکارید و یا بوته را خریده و در گلدان­ها تکثیر کنید. میتوانید در هر زمانی که خواستید و لازم داشتید برگ­ها را چیده و استفاده کنید.

ریحان

این گیاه خوش عطر در فصل تابستان رشد میکند، در غذاهای ایتالیایی و تایلندی بسیار پرطرفدار است. برای استفاده در سیر فصل­ها میتوانید آن را خشک کنید.

خاصیت درمانی:

  • تنظیم قند خون
  • تقویت استخوانو کبد
  • بهبود سرماخوردگی
  • آرام بخش معده
  • کاهش التهاب و تورم
  • بهبود هضم غذا
  • تسکین نیش و گرش

نحوه پرورش:

این گیاه از دانه رشد میکند و نور کافی و خاک حاصلخیر و سالم برای رشد این گیاه مفید است. و بعد از کاشت در طول شش و هشت هفته رشد می­کند.